Værd at vide om mindfulness og meditation

Mindfulness er den grundlæggende menneskelige evne til at være fuldt til stede, opmærksom på, hvor vi er, og hvad vi laver, og ikke alt for reaktive eller overvældede af, hvad der foregår omkring os. Mens mindfulness er noget, vi alle naturligt besidder, er det lettere tilgængeligt for os, når vi træner det dagligt.

Hver gang du bliver opmærksom på, hvad du direkte oplever via dine sanser, eller til din sindstilstand via dine tanker og følelser, er du opmærksom. Og der er voksende forskning, der viser, at når du træner din hjerne til at være opmærksom, ændrer du faktisk din hjernes fysiske struktur.

Når du bruger tid på at øve din opmærksomhed, vil du sandsynligvis føle dig venligere, roligere og mere tålmodig. Disse ændringer i din oplevelse vil sandsynligvis også skabe ændringer i andre dele af dit liv.

Mindfulness kan hjælpe dig med at blive mere legende, maksimere din nydelse af en lang samtale med en ven over en kop te og derefter slappe af for en afslappende nats søvn.

Hvad er meditation?

Meditation er at udforske. Det er ikke en fast destination. Dit hoved bliver ikke støvsuget uden tanker, helt uforstyrret. Det er et specielt sted, hvor hvert eneste øjeblik er vigtig. Når vi mediterer, drager vi os ind i vores sindes arbejde: vores fornemmelser gennem for eksempel luft, der blæser på vores hud eller en hård lugt, der flyder ind i rummet, vores følelser for sempel elske og hade noget og vores tanker.

Mindfulness meditation beder os om at suspendere dømmekraft og frigøre vores naturlige nysgerrighed omkring sindets arbejde og nærme vores oplevelse med varme og venlighed over for os selv og andre.

Meditation fokuserer altså på åndedrættet, ikke fordi der er noget særligt ved det, men fordi den fysiske følelse af vejrtrækning altid er der, og du kan bruge den som et anker til det nuværende øjeblik. Under hele øvelsen kan du blive fanget i tanker, følelser, lyde – uanset hvor dit sind går, skal du blot komme tilbage igen til næste åndedrag. Selvom du kun kommer tilbage en gang, er det også okay.

Hvordan øver jeg mindfulness og meditation?

Mindfulness er tilgængelig for os i hvert øjeblik, hvad enten det er meditationer og kropsscanninger eller opmærksomme øjebliksøvelser som at tage tid til at pause og trække vejret, når telefonen ringer i stedet for at skynde sig at svare på den.

Du kan læse mere om mindfulness og meditation på livsbevidsthed.dk